Public lecture by Dr. Shao-Lan Hertel:
The Labyrinth City of Loulan (Loulan micheng), now kept in the Museum of East Asian Art, Cologne, was created in 1992 by pioneer Modernist Chinese calligrapher Gu Gan (1942–2020). Featuring pictographic variations of ancient Chinese oracle-bone and seal scripts, it exemplifies the Modernist renewal of calligraphic arts in Post-Mao China. Relying on the long-standing premise of ink-drawn brush strokes as unique, cosmographic “mind paintings” (xinhua, as also suggested by Gu’s impressed leading seal), the work expresses an artistic mindset shaped by and shaping the creative generation of Gu’s time. Its composition is, moreover, decipherable as a diagrammatic, indeed cartographic spatial design, whose intricate labyrinth of written and painted ‘signposts’ emerges like a visualized mind map of sorts: allowing us to navigate across some of the tangled historical and geographical, epigraphical and archaeological terrains of Chinese art. The presentation so maps out Gu’s work as a “Modernist Metaverse” themed on the ruined ancient Silk Road city of Loulan, hereby assessing its individual artistic and collective cultural values and meanings.
Shao-Lan Hertel studierte in Berlin, Paris, Peking und Hangzhou Sinologie und Ostasiatische Kunstgeschichte (OAKG). Sie war wissenschaftliche Mitarbeiterin des OAKG-Lehrstuhls am Kunsthistorischen Institut der Freien Universität Berlin (FUB, 2012–18) und wurde 2017 mit einer Dissertation zum kalligrafischen Schaffen des modernen chinesischen Künstlers Huang Binhong (1865–1955) promoviert. Sie absolvierte ein Postdoktorandenprogramm (2018–20) an der Kunstakademie der Tsinghua Universität, Peking, war zeitgleich bis 2023 als wissenschaftliche und kuratorische Mitarbeiterin in der Sammlungsabteilung des Tsinghua University Art Museum tätig, wo sie u. a. eine Inventarisierung der Kalligrafiesammlung vornahm. Aus ihren Forschungen zu den über 300 Sammlungsstücken ging die postdoktorale Dissertation „Between Zheng Fu (1622–93) and Zhang Ding (1917–2010): 300 Years of Seal- and Clerical-Script Calligraphy in the TAM Collection“ hervor. Mit ihrem Forschungsschwerpunkt auf Gebieten der spätkaiserlichen und modernen chinesischen Schrift- und Tuschekunst wurde sie 2005/06 und 2010/11 als DAAD-Vollstipendiatin mit Studienaufenthalten in der V.R. China gefördert; als Vollstipendiatin im Promotionsprogramm History and Cultural Studies (2009–12) der Dahlem Research School, FUB; sowie 2020/21 als J. S. Lee Memorial Fellow der Bei Shan Tang Foundation. Im SoSe 2021 vertrat sie als Gastprofessorin den OAKG-Lehrstuhl der FUB. Seit Juli 2023 ist sie Direktorin des Museums für Ostasiatische Kunst in Köln.